การพัฒนาระบบการเรียนการสอนออนไลน์ Ls Good Learning
ชื่อผู้วิจัย นายธวัชชัย อิสโร
ปี พ.ศ. 2565
บทคัดย่อ
การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อออกแบบและพัฒนาระบบการเรียนการสอนออนไลน์
กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good Learning 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนที่เรียนด้วย
ระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good Learning และ 3) เพื่อศึกษาการยอมรับ
ของผู้เรียนที่มีต่อระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good Learning กลุ่มตัวอย่าง
ที่ใช้ในการทดลองครั้งนี้ คือ นักศึกษา กศน. ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชา
คณิตศาสตร์ รหัสวิชา พค31001 ของศูนย์การศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัยอำเภอหลังสวน
(กศน.อำเภอหลังสวน) ปีการศึกษา 2565 ซึ่งใช้วิธีการสุ่มอย่างง่ายด้วยการจับฉลากจากรายชื่อนักศึกษา
ได้กลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่ม กลุ่มละ 40 คน เครื่องมือที่ใช้สำหรับการวิจัยในครั้งนี้ ประกอบด้วย 1) ระบบการ
เรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good Learning 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการ
เรียน รายวิชาคณิตศาสตร์ รหัสวิชา พค31001 ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย 3) แบบสอบถามการยอมรับ
ของผู้ใช้ที่มีต่อการเรียนการสอนด้วยระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good
Learning สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที่ใช้เพื่อการ
ทดสอบสมมติฐานเป็นสถิติแบบนันพาราเมตริก ได้แก่ การทดสอบวิลค็อกซัน และการทดสอบค่า
ไค-สแควร์
ผลการวิจัยพบว่า
1. ได้ระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good Learning
2. ผลสัมฤทธิ์ของผู้เรียนที่เรียนด้วยระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls
Good Learning หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. ผู้เรียนยอมรับการเรียนด้วยระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good
Learning ในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
การวิจัยในครั้งนี้ ทำให้ได้ระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลังสวน Ls Good
Learning ที่เป็นสื่อทางการศึกษาที่สนับสนุนการเรียนการสอนในรูปแบบออนไลน์ การเรียนรู้เป็น
รายบุคคลอย่างแท้จริง ผู้เรียนสามารถพัฒนาการเรียนรู้ได้ตามศักยภาพของตนเอง เป็นสื่อทางการศึกษาที่
มีประสิทธิภาพ สูงทำให้ผู้เรียนยอมรับต่อการเรียนด้วยระบบการเรียนการสอนออนไลน์ กศน.อำเภอหลัง
สวน Ls Good Learning จนส่งผลให้ผู้เรียนมีการพัฒนาการเรียนรู้ที่สูงขึ้น
Research Title : Development of online teaching systems The Non-Formal and
Informal Education Center in LangSuan District, Ls Good Learning
Researcher : Thawatchai Isro
Year : 2022
Abstract
The purposes of this research were to 1) design and develop an online teaching
system The Non-Formal and Informal Education Center in LangSuan District, Ls Good
Learning. 2)study the academic achievement of students who study with the online
teaching system The Non-Formal and Informal Education Center in LangSuan District, Ls
Good Learning. 3) study students' acceptance of the system The Non-Formal and Informal
Education Center in LangSuan District, Ls Good Learning. The sample group used in this
experiment is NFE students at the high school level who are enrolled in the Mathematics
course, course code P.K.31001 The Non-Formal and Informal Education Center in LangSuan
District Academic year 2022. Which uses a simple random method by drawing lots from a
list of students. There were 2 sample groups of 40 people in each group. The tools used
for this research include 1) Online teaching system The Non-Formal and Informal Education
Center in LangSuan District, Ls Good Learning. 2) Academic achievement test Mathematics
course, course code PK31001 High school level.3) Questionnaire on user acceptance of
teaching with online teaching systems The Non-Formal and Informal Education Center in
LangSuan District, Ls Good Learning. Statistics used in data analysis include mean, standard
deviation. And the statistics used for hypothesis testing are non-parametric statistics, such
as the Wilcoxon test. and chi-square test.
The research studies resulted in the following:
1. An online teaching system The Non-Formal and Informal Education Center in
LangSuan District,Ls Good Learning.
2. Achievement of students who study with the online teaching system The Non-
Formal and Informal Education Center in LangSuan District, Ls Good Learning.
After studying higher than before studying Statistically significant at the .05 level.
3. Learners accept learning with the online teaching system The Non-Formal and
Informal Education Center in LangSuan District, Ls Good Learning. At a high level
statistically significant at the .05 level.
This research has resulting in an online teaching system The Non-Formal and
Informal Education Center in Lang Suan District, Ls Good Learning. Which is an educational
media that supports teaching and learning in an online format Truly individualized learning.
Learners can develop their learning according to their own potential. It is a highly effective
educational medium. Make students accept learning with the online teaching system The
Non-Formal and Informal Education Center in Lang Suan District, Ls Good Learning. Until
resulting in students having higher learning development.