การพัฒนาประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการ
ผู้วิจัย ประกาศิต วิชา
ปีที่วิจัย 2566
บทคัดย่อ
การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ พัฒนาประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการ โดยใช้ DONNGOEN TO 5Q & 7Q Model ตามกรอบของการวิจัย คือ กระบวนการเรียนรู้ที่เหมาะสมต่อผู้เรียน โดยใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) 2 วงรอบปีการศึกษา (Spiral) แต่ละวงรอบประกอบด้วย การวางแผน (Planning) การปฏิบัติ (Action) การสังเกตการณ์ (Observation) และการสะท้อนผล (Reflection) กลุ่มผู้ร่วมวิจัยทั้งหมด จำนวน 43 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกต แบบบันทึกการประชุม แบบบันทึกการนิเทศ ติดตามและประเมินผล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้เทคนิคการตรวจสอบแบบสามเส้า (Triangulation Technique) วิเคราะห์ข้อมูลทั้งเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ นำเสนอข้อมูลในรูปแบบบรรยายความเรียง (Narrative Form) โดยใช้กลยุทธ์ในการพัฒนา คือ การประชุมเชิงปฏิบัติการ และการปฏิบัติงานจริง
ผลการวิจัย พบว่า
การพัฒนาประสิทธิภาพการบริหารงานวิชาการ โรงเรียนบ้านดอนเงิน ก่อนการพัฒนามีสภาพการบริหารงานวิชาการอยู่ในระดับ มาก หลังการพัฒนาโดยใช้ DONNGOEN TO 5Q & 7Q Model และนำกลยุทธ์การประชุมเชิงปฏิบัติการ และการปฏิบัติงานจริงแล้ว ส่งผลให้การบริหารงานวิชาการ มีกระบวนการเรียนรู้ที่เหมาะสมต่อผู้เรียน และประสิทธิภาพอยู่ในระดับมากที่สุด
คำสำคัญ : การบริหารงานวิชาการ, นวัตกรรม, โรงเรียนบนพื้นที่สูง
Title : The Efficiency Development of Academic Administration By Using
DONNGOEN TO 5Q & 7Q Model
Author : Prakasit Wicha
Year of research : 2023
Abstract
This research aimed to The Efficiency Development of Academic Administration by using DONNGOEN TO 5Q & 7Q Model. The following of the research is to learning process appropriated the students by using action research 2 academic years. Each year is consisted of planning, observation and reflection. The sample of this research is consisted of 43 researchers. The instrument used to collect data were interview, observation, meeting form, supervision, motoring and evaluation. Data was analyzed by Triangulation Technique both qualitative and quantitative data. Data presentation was narrative form by using strategy of development. The finding of this research found that The Efficiency Development of Academic Administration of Ban Donngoen School before developing was at a much level. After developing by using DONNGOEN TO 5Q & 7Q Model together with strategy of workshop and doing were resulting in academic administration which learning process appropriated the students efficiency is the highest.
Keywords : Academics Administration, Innovation, Highland School