การประเมินโครงการการพัฒนาคุณธรรมผู้เรียนตามแนวทางโรงเรียนวิถีพุท
ของโรงเรียนบ้านหนองนาไฮโนนสะอาด สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา
ประถมศึกษาอุดรธานี เขต 1 โดยใช้รูปแบบ CIPPIEST
ชื่อผู้วิจัย ว่าที่ร้อยตรี พินิจ สุขใจ
หน่วยงาน โรงเรียนบ้านหนองนาไฮโนนสะอาด
สังกัด สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 1
ปีการศึกษา 2564
บทคัดย่อ
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. เพื่อประเมินโครงการการพัฒนาคุณธรรมผู้เรียนตามแนวทางโรงเรียนวิถีพุทธของโรงเรียนบ้านหนองนาไฮโนนสะอาด 2. เพื่อศึกษาแนวทางการส่งเสริมและพัฒนาคุณธรรมของผู้เรียนตามแนวทางโรงเรียนวิถีพุทธของโรงเรียนบ้านหนองนาไฮโนนสะอาด การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบผสม โดยเก็บข้อมูลทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพจากกลุ่มตัวอย่าง 3 กลุ่ม คือ ผู้บริหารโครงการ ผู้ดำเนินโครงการ และผู้เข้าร่วมโครงการ จำนวน 161 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมมี 2 ประเภท คือ 1) แบบสอบถาม 2 ฉบับ ฉบับที่ 1 มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.86 ฉบับที่ 2 มีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.89และ 2) แบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลการประเมินโครงการผ่านเกณฑ์ทุกด้าน โดยกลุ่มผู้บริหารโครงการและผู้ดำเนินโครงการ ประเมินโครงการผ่านเกณฑ์ทุกด้าน ในภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก และพบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ด้านกระบวนการ ส่วนกลุ่มผู้เข้าร่วมโครงการ ประเมินโครงการผ่านเกณฑ์ทุกด้าน ในภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมาก และพบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ด้านการถ่ายโยงความรู้
2. แนวทางการส่งเสริมการพัฒนาคุณธรรมผู้เรียนตามแนวทางโรงเรียนวิถีพุทธของโรงเรียนบ้านหนองนาไฮโนนสะอาด สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 1 คือ ควรกำหนดวัตถุประสงค์และระยะเวลาของโครงการอย่างเหมาะสม จัดอมรมให้ครูมีความรู้และความสามารถในการดำเนินโครงการ สรุปรายงานผลการดำเนินงานในแต่ละกิจกรรม ส่งเสริมกิจกรรมให้นักเรียนนำหลักธรรมมาเป็นฐานในการคิด ยกระดับคุณธรรมผู้เรียนตามแนวทางโรงเรียนวิถีพุทธของนักเรียนให้สูงขึ้น ทำให้โรงเรียนได้รับความเชื่อมั่นจากผู้เกี่ยวข้อง จัดกิจกรรมสวดมนต์ ฟังธรรมเป็นประจำ และจัดป้ายนิเทศเพื่อถ่ายทอดความรู้ทางพระพุทธศาสนาทั้งในโรงเรียนและนอกโรงเรียน
Title The Project Assessment for Moral Development of Student by
Buddhist Oriented School of Ban Nongnahai Nonsa-ard School
Under the Office of Udon Thani Primary Education Service Area 1
by Using the CIPPIEST Model
Researcher Acting Lt. Pinit Sukjai
Office Bna Nongnahai Nonsa-ard School
Affiliation The Office of Udon Thani Primary Education Service Area 1
Academic Year 2021
ABSTRACT
The objectives of this research were 1. To assess the project of moral development for the students by the method of Buddhist oriented school for Ban Nongnahai Nonsa-ard School and 2. To study the guidelines for support and developing the morality of students by the method of Buddhist oriented school for ban Ban Nongnahai Nonsa-ard School. This research was mixed by collecting the quantitative and qualitative data from 3 groups as the administrators, project manager and participants for 169 persons. The instruments using for collecting included 2 groups as 1) questionnaires for 2 volumes such as volume 1 with the reliability of 0.86 and volume 2 with the reliability of 0.89 and 2) the interview. The analysis of data includes mean, standard deviation and analysis of content.
The results of the research found as follows:
1. For overall of the results on project assessment were passed the criteria for all aspects and were appropriate in high level. There was found that the aspect with the highest level was the process. But, the participants were passed the criteria for all aspects and were appropriate in high level and the aspect with the highest level was the knowledge transferring.
2. The guidelines on support and development the morality of the students by the method of Buddhist Oriented School for Ban Nongnahai Nonsa-ard School Under the Office of Udon Thani Primary Education Service Area 1 were as follows: There would be on limit the objectives and appropriate time for the project, performance on training for knowledge and ability of teachers for project operation, conclusion and report the results of operation for each activity, support the students’ activates for bringing the Buddhist doctrine for thinking’ base, improving the virtue of the students on the method of Buddhist Oriented School, making the confidence from the school for the concerning people, performance on activity of praying, regular listening the Buddhist sermon and performance of information sign for conveying the Buddhist doctrine in the school and out of school.