รูปแบบการบริหารงานวิชาการโดยใช้กลยุทธ์ 3P-2R Model
รองผู้อำนวยการโรงเรียน ชำนาญการพิเศษ
โรงเรียนประจันตราษฎร์บำรุง
pkpichet_12@hotmail.com
บทคัดย่อ
รูปแบบการบริหารงานวิชาการโดยใช้กลยุทธ์ 3P-2R Model เพื่อพัฒนาคุณภาพนักเรียนโรงเรียนประจันตราษฎร์บำรุง จังหวัดปราจีนบุรี เป็นการพัฒนารูปแบบการบริหารงานวิชาการ เพื่อการพัฒนาคุณภาพนักเรียน ซึ่งมี 5 ขั้น ในการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ของผู้เรียน ได้แก่ ขั้นที่ 1 P1 ผู้บริหารใช้หลักการบริหารเชิงระบบ (PDCA) ได้แก่ การวางแผนการบริหารงานวิชาการ (Planning) การจัดโครงสร้างงานวิชาการ (Organizing) การจัดระบบติดตาม กำกับ และประเมิน (Controlling) และ การสร้างภาวะผู้นำให้กับครู (Leading) ขั้นที่ 2 P2 ครูใช้หลักการทำงานเชิงระบบ (PDCA) ได้แก่ ครูวางแผนการบริหารห้องเรียน (Plan) ครูจัดกิจกรรมการเรียนรู้ (Do) ครูประเมินผลนักเรียน (Check) และ ครูปรับปรุงการจัดการเรียนรู้ (Act) ขั้นที่ 3 P3 นักเรียนเรียนรู้เชิงระบบ (PLC) ได้แก่ การจัดทีมชุมชนแห่งการเรียนรู้ การระดมปัญหา การสะท้อนคิด การจัดกิจกรรม การสรุปวิธีปฏิบัติ และ การทำการแก้ไข ขั้นที่ 4 ผลสัมฤทธิ์ในการพัฒนาคุณภาพผู้เรียน โดยการบริหารแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์ (Result Based Management) และขั้นที่ 5 รายงานผลงาน (Reporting) ด้านการบริหารของโรงเรียน ผลงานของครู และผลการเรียนรู้ของนักเรียน
คำสำคัญ: การบริหารงานวิชาการ, 3P-2R Model, การพัฒนาคุณภาพนักเรียน
Abstract
Academic administration model using the 3P-2R Model strategy to improve student quality at Prachantaratbamrung School Prachinburi Province It is the development of academic management model. For the development of student quality, there are 5 steps to develop learner achievement: Step 1 P1 Administrators use the Principles of Systematic Management (PDCA), which are: Planning for Academic Management (Planning), Organizing Academic Work Structure (Organizing). Organization of monitoring, supervision and assessment (Controlling) and creating leadership for teachers (Leading). Step 2 P2 Teachers using the Systematic Working Principles (PDCA) are teachers planning classroom management (Plan), teachers organizing learning activities (Do) Teacher Student Assessment (Check) and Teacher Improve Learning Management (Act) Step 3 P3 Students learn systematically (PLC) including organizing a learning community team, problem mobilization, reflection, and organizing activities. Summary of Practices and Correction Step 4: Achievement in student quality development. By the management of results (Result Based Management) and step 5 report (Reporting) in the aspect of school administration, teacher's work, and student's learning outcomes.
Keywords: Academic Administration, 3P-2R Model, Student Quality Development