ผลการใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R
ด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
ผู้วิจัย นางณภัทรกาญจน์ อสุนี ณ อยุธยา
ปีที่วิจัย 2562
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างและหาประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ ร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนตามเกณฑ์ 80 / 80 2) เปรียบเทียบความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนที่เรียนโดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6/4
ที่ศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนอนุบาลขอนแก่น จำนวน 51 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R เพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียน แบบทดสอบวัดความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจของนักเรียน แบบวัดความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R ระยะเวลาที่ใช้ในการวิจัย 18 ชั่วโมง เป็นการวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดียวทดสอบก่อนและหลังทดลอง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R มีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.06/82.08 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้คือ 80/80 หลังการจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R นักเรียนมีความสามารถด้านการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และมีความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ภาษาอังกฤษร่วมกับวิธีการสอนแบบ SQ4R ในระดับดีมาก
Title The Effect of Using the English Learning Activity Set in Combination with the SQ4R Teaching
Method to Enhance the English Reading Ability to Comprehension of Grade 6 Students.
Author Mrs.Napatarakan Asunee Na Ayuttaya
Year 2019
Abstract
The objectives of this research were to 1) construct and test the efficiency of the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method to enhance the student’s English reading ability to comprehension, 2) compare the student’s English reading ability to comprehension before and after learning through the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method, and 3) study the students’ satisfaction toward the learning by using of the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method to enhance the student’s English reading ability to comprehension. The sample included 52 Grade 6 students of Anuban Khon Kaen School in the second semester of 2020 academic year, selected via a purposive sampling method. The research instrument included the efficiency of the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method to enhance the student’s English reading ability to comprehension, the efficiency of the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method to enhance the student’s English reading ability to comprehension test and Students’ satisfaction questionnaire. The research conducted in 18 hours, one group pre–posttest design. The statistics used to analyze the data included the percentage, the mean and the standard deviation . The results of the study were: the efficiency score of the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method to enhance the student’s English reading ability to comprehension was 82.06 / 82.08 was higher than the expected criterion (80/80), the student’s English reading ability to comprehension after learning through the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method to enhance the student’s English reading ability to comprehension was significantly higher at the 0.01 level and the students’ satisfaction towards learning by using of the English learning activity set in combination with the SQ4R teaching method to enhance the student’s English reading ability to comprehension was highly positive.