การพัฒนาชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ อ่านต่อได้ที่:
แบบร่วมมือ (CIRC) สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียน
เทศบาลบ้านส่องนางใย
ชื่อผู้วิจัย นางสุดารัตน์ สุระสา
บทคัดย่อ
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลบ้านส่องนางใย ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลบ้านส่องนางใย โดยใช้ชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลบ้านส่องนางใยที่มีต่อชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) ในการจัดการเรียนรู้ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ แผนการจัดการเรียนรู้ เรื่องการอ่านจับใจความสำคัญสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) แบบทดสอบวัดความสามารถในการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าร้อยละ (%) ค่าเฉลี่ย (x ̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) สถิติทดสอบค่า t (Dependent Sample)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ได้ประสิทธิภาพของชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลบ้านส่องนางใย
มีประสิทธิภาพ (E1/E2) เท่ากับ 81.48/80.20 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 80/80
2. ความสามารถในการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้ชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) มีค่าคะแนนเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้ (x ̅ = 24.06, S.D. = 2.09) สูงกว่าค่าคะแนนเฉลี่ยของคะแนนความสามารถในการอ่านจับใจความของนักเรียนก่อนเรียน (x ̅ = 18.21, S.D. = 3.66) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05
3. ความคิดเห็นของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนเทศบาลบ้านส่องนางใยที่มีต่อชุดแบบฝึกหัดทักษะการอ่านจับใจความสำคัญร่วมกับการเรียนรู้แบบร่วมมือ (CIRC) ในการจัดการเรียนรู้ พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก
Research Title: Development of a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC) for grade 6 students in Ban Song Nang Yai municipality school.
Researcher: Mrs. Sudarut Surasa
Abstract
The objectives of this research are 1) To develop a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC) for grade 6 students in Ban Song Nang Yai municipality school to be efficient at the criterion rate of 80/80 2) To compare the main idea reading abilities of grade 6 students at Ban Song Nang Yai municipality school by using a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC) before and after learning management 3) To study the opinions of grade 6 students of Ban Song Nang Yai municipality school on a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC). In learning management, the tools used in this research are the learning management plan, titled “reading for main idea of grade 6 students”, a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC), the ability test in reading for main idea of grade 6 students, and the opinion questionnaire of grade 6 students on learning management with a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC). In data analysis, percentage (%), mean (x ̅), standard deviation (SD), and t-test statistic (Dependent Sample) are used for the analysis.
The results of this research were found that
1) Efficiency of the main idea reading skill practice set with collaborative learning (CIRC) for grade 6 students at Ban Song Nang Yai municipality school has an efficiency (E1/E2) of 81.48/80.20, corresponding to the 80/80 criterion.
2) The main idea reading ability of grade 6 students using a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC) was found that score average of comprehension reading skills after learning management (x ̅ = 24.06, SD = 2.09) was higher than the comprehension reading score average of pre-learning (x ̅ = 18.21, SD = 3.66) significantly at .05 level.
3) Opinions of grade 6 students in Ban Song Nang Yai municipality school about using a set of exercises on the reading skill for main idea incorporated with collaborative learning (CIRC) in process of learning management, it was found that there was a high satisfaction level of opinion.