รายงานการประเมินโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษา
The Project Report of the Evaluation of STEM Education Learn Management for Developing Students to Realize Their Highest Potential at Buachedwittaya School in Surin Province.
นายกิตติชัย แผ่นจันทร์
Mr.Gittichai Phanjun
บทคัดย่อ
การประเมินโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา จังหวัดสุรินทร์ ปีการศึกษา 2562 มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อประเมินบริบท (Context Evaluation) โครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา 2) เพื่อประเมินปัจจัยนำเข้า (Input Evaluation) โครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา 3) เพื่อประเมินกระบวนการ (process Evaluation) โครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา 4) เพื่อประเมินผลผลิต (Product Evaluation) โครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา และ 5) เพื่อประเมินความพึงพอใจต่อโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา จังหวัดสุรินทร์ โดยเลือกกลุ่มเป้าหมายแบบเจาะจง ได้แก่ ครูและบุคลากรทางการศึกษา จำนวน 108 คน คณะกรรมการสถานศึกษา จำนวน 13 คน นักเรียน จำนวน 127 คน และผู้ปกครองนักเรียน จำนวน 127 คน เครื่องมือที่ใช้ในการประเมินโครงการครั้งนี้เป็นแบบสอบถาม จำนวน 3 ฉบับ คือ ฉบับที่ 1 ผู้ตอบแบบสอบถามคือครูและบุคลากรทางการศึกษา และคณะกรรมการสถานศึกษา มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.974 ฉบับที่ 2 ผู้ตอบแบบสอบถามคือ นักเรียนมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.963 และฉบับที่ 3 ผู้ตอบแบบสอบถามคือ ผู้ปกครองนักเรียน มีค่าความเชื่อมั่นทั้งเท่ากับ 0.927 สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลเป็นสถิติพื้นฐาน ได้แก่ ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)
ผลการประเมินพบว่า
1. ความคิดเห็นของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ครูและบุคลากรทางการศึกษา ที่มีต่อโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา จังหวัดสุรินทร์ ด้านบริบท พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก
2. ความคิดเห็นของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ครูและบุคลากรทางการศึกษา ที่มีต่อโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา จังหวัดสุรินทร์ ด้านปัจจัยนำเข้า พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด
3. ความคิดเห็นของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ครูและบุคลากรทางการศึกษา ที่มีต่อโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา จังหวัดสุรินทร์ ด้านกระบวนการ พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก
4. การประเมินโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา จังหวัดสุรินทร์ ด้านผลผลิต ประเมินผลโดยครูและบุคลากรทางการศึกษา และคณะกรรมการสถานศึกษา พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ประเมินโดยนักเรียน พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากและประเมินโดยผู้ปกครองนักเรียน พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก
5. ความพึงพอใจต่อโครงการจัดการเรียนรู้รูปแบบสะเต็มศึกษาเพื่อพัฒนานักเรียนสู่ความเป็นเลิศ โรงเรียนบัวเชดวิทยา จังหวัดสุรินทร์ ประเมินผลโดยครูและบุคลากรทางการศึกษา และคณะกรรมการสถานศึกษา พบว่า มีความพึงพอใจในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ประเมินผลโดยนักเรียน พบว่า มีความพึงพอใจในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และประเมินโดยผู้ปกครองนักเรียน พบว่ามีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก
คำสำคัญ: การประเมินโครงการ สะเต็มศึกษา
Abstract
The project report of the evaluation of STEM Education Learn Management for developing gifted students to realize their highest potential at Buachedwittaya school, Year 2019 the report project aimed: 1) to evaluate the context of the project STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school 2) to evaluate the input of the project STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school 3) to evaluate the process of the project STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school 4) to evaluate the project STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school 5) to explore their satisfaction of the project STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school. The samples used in this project choosing by a purposive sampling were 108 teachers 13 Basic Education Boards 127 students and 127 students’ parents. The project instruments were 3 questionnaires. The first questionnaire that the answers were teachers and basic education boards of which the reliability was 0.974. The second questionnaire that the answers were students of which the reliability was 0.963. The third questionnaire that the answers were students’ parents of which the reliability was 0.927. In terms of data analysis, the data was analyzed using statistical percentage (%) averages (x-) and standard deviation SD.
The results were that:
1. The opinions of the basic education and the teachers to the project STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school Surin Province with context part found that their opinions were very good.
2. The opinions of the basic education and the teachers to the STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school Surin Province with input part found that their opinions were excellent.
3. The opinions of the basic education and the teachers to the project of STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school Surin Province with process part found that their opinions were very good.
4. The project evaluation of STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school Surin Province with the process part that assess by the teachers found that their opinions is very good, assess by the basic education boards found that their opinions is very good, assess by the students found that their opinions is very good and assess by the students’ parents found that their opinions is very good.
5. The satisfaction of the project STEM Education Learn Management for developing students to realize their highest potential at Buachedwittaya school Surin Province that assess by the teachers found that their opinions is excellent, assess by the basic education boards found that their opinions is excellent, assess by the students found that their opinions is very good and assess by the students’ parents found that their opinions is very good.
Keyword: Project Evaluation, STEM Education