การวิจัยและพัฒนาการบริหารจัดการรูปแบบการสอนของครูโดยใช้รูปแบบการ
แบบสร้างสรรค์เป็นฐาน ของโรงเรียนบ้านโฉลกหลำ อำเภอเกาะพะงัน จังหวัดสุราษฎร์ธานี
The Research and Development of Teachers Management Model by using Creativity-Based Learning of Baan Chalok Lam School, Koh Phangan District, Surat Thani Province, Thailand.
นางสาวนิภาพร บินสัน *
Miss Nipaporn Binsan**
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาศึกษาสภาพการจัดการเรียนการสอนของครูโรงเรียน บ้านโฉลกหลำ อำเภอเกาะพะงัน จังหวัดสุราษฎร์ธานี (2) ปรับปรุงและพัฒนากระบวนการจัดการเรียนการสอนของครูโดยใช้รูปแบบการสอนแบบสร้างสรรค์เป็นฐาน และ (3) ประเมินความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนการสอนของครูโดยใช้รูปแบบการสอนแบบสร้างสรรค์เป็นฐาน
ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูและนักเรียนโรงเรียนบ้านโฉลกหลำ อำเภอเกาะพะงัน จังหวัด สุราษฎร์ธานี ในปีการศึกษา 2560 จำนวน 177 คน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูและนักเรียนโรงเรียนบ้านโฉลกหลำ จำนวน 128 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบประเมินการจัดการเรียนแบบสร้างสรรค์เป็นฐาน แบบสัมภาษณ์ และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน สถิติสำหรับการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ และ ค่าร้อยละ วิเคราะห์แบบสัมภาษณ์ด้วยการวิเคราะห์สาระ (Content Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า (1) สภาพการจัดการเรียนการสอนของครูโรงเรียนบ้านโฉลกหลำ อำเภอเกาะพะงัน จังหวัดสุราษฎร์ธานี อยู่ในระดับน้อย (2) การพัฒนาการบวนการจัดการเรียนการสอนของครูโดยใช้รูปแบบการสอนแบบสร้างสรรค์เป็นฐานครูต้องเปลี่ยนแปลงรูปแบบการสอนเดิม และใช้วิธีการกระตุ้นนักเรียน มีวิธีการตั้งโจทย์ปัญหา มีวิธีการประเมินที่สร้างสรรค์ และมีวิธีการในการทำให้ห้องเรียนมีสีสัน (3) ความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียนของครูโดยใช้รูปแบบการสอนแบบสร้างสรรค์เป็นฐาน อยู่ในระดับพึงพอใจมาก
คำสำคัญ: รูปแบบการสอน การสอนแบบสร้างสรรค์เป็นฐาน การศึกษาขั้นพื้นฐาน จังหวัดสุราษฎร์ธานี ภาคใต้
Abstract
The purpose of this research was to (1) study the current status of teaching and learning in Baan Chalok Lam School, Koh Phangan District, Suratthani Province, Thailand.
* นิภาพร บินสัน ผู้อำนวยการโรงเรียนบ้านโฉลกหลำ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุราษฎร์ธานี เขต 1
**Miss Nipaporn Binsan The director of Baan Chalok Lam School The Office of Surat Thani Primary Educational Service Area 1
(2) to change and develop the teaching and learning process of the teachers using creativity-based learning and (3) to study the students' satisfaction toward the teaching and learning process of teachers management model by using creativity-based learning.
The purpose of this research was to (1) study the current status of teaching and learning in Baan Chalok Lam School, Koh Phangan District, Suratthani Province, Thailand.
(2) to change and develop the teaching and learning process of the teachers using creativity-based learning and (3) to study the students' satisfaction toward the teaching and learning process of teachers management model by using creativity-based learning.
The research population were 177 included teachers and students in Baan Chalok Lam School, Koh Phangan District, Surat Thani Province, Thailand. The research sample consisted of 128 teachers and students in Baan Chalok Lam School, Koh Phangan District, Surat Thani Province, Thailand. The research instrument is a evaluating from of creativity-based learning, interviews form and students’ satisfaction questionnaires. Statistics for data analysis are frequency and percentage, interview analysis with content analysis.
The research findings were summarized as follows: (1) the current status of teaching and learning in Baan Chalok Lam School, Koh Phangan District, Surat Thani Province, Thailand are less (2) The develop the teaching and learning process of the teachers using creativity-based learning must changing from original teaching style and just motivate students to find the ways of problems solving, have had a creative assessment and build the fantastic classroom climate. (3) The students' satisfaction toward the teaching and learning process of teachers management model by using creativity-based learning are very satisfied.
Keywords: Teachers Management Model Creativity-Based Learning Basic Education
Surat Thani Province Southern of Thailand