การพัฒนาการจัดการเรียนรู้สาระเศรษฐศาสตร์โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน
การใช้คำถามเพื่อส่งเสริมการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
The Development of Learning Management in Economic Strands of Mathayomsuksa 4 through Problem-based Learning with Questioning Technique to Enhance Analytical Thinking and Learning Achievements.
เชษฐา กลิ่นเทศ
Chetta Kinthed
ครู วิทยฐานะครูชำนาญการพิเศษ โรงเรียนบึงสามพันวิทยาคม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 40
E-mail : Kruchet@hotmail.com โทร 09-3131-3615
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อเปรียบเทียบการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ก่อนเรียนและหลังเรียนที่จัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถาม 2) เพื่อศึกษาดัชนีประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถาม 3) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถาม สาระเศรษฐศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 1 ห้องเรียน โดยใช้การสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) ด้วยการจับฉลากหมายเลขห้อง ได้นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/3 เป็นกลุ่มทดลอง จำนวนนักเรียน รวม 45 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถาม สาระเศรษฐศาสตร์ 2) แบบทดสอบวัดการคิดวิเคราะห์ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t – test) แบบ Dependent
ผลการวิจัยสรุปได้ว่า
1. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถาม มีการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
2. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่จัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถาม มีความก้าวหน้าทาง
การเรียนสูงขึ้น
3. นักเรียนมีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถาม สาระเศรษฐศาสตร์
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีความคิดเห็นในระดับ มาก มีค่าเฉลี่ย ( X̄ = 4.27 )
ABSTRACT
The purposes of this research were ; (1) To compare the Analytical Thinking and learning
achievements of the students in Mathayomsuksa 4 before and after learning through Problem-based
learning with Questioning Technique; (2) To study of Effectiveness index of learning Economic Strands
through Problem-based learning with Questioning Technique; (3) To study attitudes of students in
Mathayomsuksa 4 toward learning Economic Strands through Problem-based learning with Questioning
Technique.
The participants in the current study were randomly selected from one out of six classes of Mathayomsuksa 4 students in academic year 2017. The selected participants were from class 4/3 which consisted of 45 students. Research instruments were; (1) Lesson plans of development of analytical thinking through Problem-based learning with Questioning Technique; (2) A test of Analytical Thinking and learning achievements; (3) The attitudes of students toward learning Economic Strands through Problem-based learning with Questioning Technique. The research was analyzed by statistics, mean, standard deviation and t-test for dependent Samples.
Research findings showed that; (1) analytical thinking and learning achievements of the
students in Mathayomsuksa 4 who learnt Economic Strands through Problem-based learning with Questioning Technique were statistically higher than previous at a level of .05; (2) The effectiveness
index scores of the students in Mathayomsuksa 4 who learnt Economic Strands through Problem-based learning with Questioning Technique was higher. (3) The students had positive attitudes Economic Strands through Problem-based learning with Questioning Technique at a high level.
ดาวน์โหลดเอกสารทั้งฉบับ คลิกที่นี่